Best Game
Best Game

Best Game

چرا حافظه های Micro SD در حال حذف شدن از تلفن های هوشمند هستند؟

حتما شما هم زمانی را در گذشته های نه چندان دور به یاد دارید که اگر اطلاعات موجود در تلفن هوشمندتان بیشتر از حافظه آن می شد، تولیدکنندگان سخاوتمندانه راه حل استفاده از حافظه های micro SD را پیش پایتان می گذاشتند. اما آن دوران گذشته و حالا در عصری زندگی می کنیم که حاشیه سود، اهمیت بیشتری از جلب رضایت مشتری دارد. در چند روز گذشته خبرهایی درباره تولیدکننده چینی یعنی Xiaomi منتشر شدند که نشان دهنده عدم تمایل این شرکت و معاون مدیر آن یعنی هوگو بارا برای استفاده از حافظه های جانبی micro SD است.

برای تائید این نکته تنها کافی است به تعدادی از اظهارنظرهای هوگو بارا در هفته ها و ماه های اخیر توجه کنید:

- ما مخالف استفاده از شیارهای SD در تلفن های قدرتمند هستیم.

- شاید فکر کنید در حال خرید یک حافظه Kingstone یا SanDisk پر سرعت هستید، ولی در واقع این طور نیست. این کارت های حافظه کیفیت بسیار پایینی دارند، بسیار کند هستند و گاهی اوقات از کار می افتند و مسائل بسیاری برای کاربران به وجود می آورند، برنامه ها از کار می افتند، داده های کاربران از دست می روند و همه این مسائل باعث دلخوری و عصبانیت مصرف کنندگان می شوند.

معاون بخش طراحی گوگل، ماتیاس دوارت، نیز در گذشته اعلام کرده بود که استفاده از شیارهای کارت حافظه باعث سردرگمی کاربران می شود.

با این حال به عنوان کسانی که در دستگاه های مختلفی از کارت های حافظه میکرو اس دی استفاده کرده اند می توانیم بگوییم به نظر نمی رسد کارت های حافظه باعث ناپایداری های سیستمی و از کار افتادن برنامه ها در یک سیستم عامل باشند. همچنین کم کیفیت بودن محصولاتی مانند SanDisk یا Kingstone آنقدرها واقع بینانه نیست. باید با آقای دورات هم مخالفت کنیم چون تا به حال موردی که باعث سردرگم کردن کاربران شود دیده نشده است.

به نظر می رسد دلیل اصلی اینکه تولید کنندگان تلفن های هوشمند در محصولات خود و به ویژه تلفن های رده بالا از شیارهای حافظه micro SD استفاده نمی کنند پول است! شرکت های تولید کننده نمی توانند برای اضافه کردن شیار کارت حافظه هزینه اضافه ای از خریداران دریافت کنند، اما می توانند به راحتی برای چند گیگابایت اضافه تر، محصول خود را تا 100 دلار گران تر وارد بازار کنند. در واقع روندی که سال های گذشته اپل آن را با iPhone آغاز کرد حالا توسط سایر تولید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد و اگر از نقطه نظر کسب درآمد به این نکته نگاه کنیم نیز سوددهی بالایی در انتظار تولید کنندگان است. قیمت یک آیفون 6 با ظرفیت 128 گیگابایت 200 دلار بیشتر از مدل 16 گیگابایتی آن است، اما اضافه کردن این مقدار حافظه برای شرکت اپل هزینه ای کمتر از 50 دلار به همراه دارد.

این اتفاقات باعث شده اند که مصرف کننده ناچار باشد پیش بینی کند در طول مدل زمان استفاده از این دستگاه به چه مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارد و در صورت اشتباه محاسباتی، مشکلات زیادی برای آنها به وجود می آید. اگر یک شیار کارت حافظه روی دستگاه باشد، آنگاه بسیاری از خریداران ترجیح می دهند مدل هایی با کمترین ظرفیت ذخیره سازی را خریداری نمایند (که البته حاشیه سود کمتری برای تولید کننده دارند) و سپس به فکر خرید کارت حافظه مناسب می افتند. باید قبول کرد که سرعت حافظه جانبی به اندازه حافظه اصلی تلفن نیست، اما برای گوش دادن به موسیقی، پخش ویدئو و یا استفاده از برنامه هایی که پردازش خاصی نیاز ندارند واقعا این اختلاف سرعت به چشم نمی آید.

 در دستگاه های میان رده، حذف یا وجود داشتن شیار کارت حافظه موضوع بحث بر انگیزی نیست چون خریداران دستگاه های موجود در این رده تمایلی به پرداختن مبلغ بیشتر برای در اختیار داشتن حافظه بیشتر ندارند. به همین دلیل است که در این تلفن ها همچنان شاهد وجود حافظه های micro SD هستیم.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که امکاناتی مانند شیار کارت حافظه یا باتری قابل تعویض برایتان بسیار حیاتی است، در آینده نه چندان دور شاهد سخت تر شدن انتخابتان برای خرید یک تلفن هوشمند خواهید بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.